Rubriky
Cykloturistika Tipy na výlety

Kundratický okruh (37 km) – silniční kola

Trať vede Krkonošským podhůřím skrze malé vesnice a osady. Hezké výhledy, tiché údolí řeky Olešky. Po cestě i dvě koupaliště.

Z Nové Paky pojedete po rovině na Starou Paku po hlavní silnici až za železniční viadukt před Roškopovem. Tady za mostem, kde se stéká řeka Oleška s Rokytkou doprava na Karlov. Proti proudu Olešky pak dojedete až pod Karlov. Následuje delší stoupání obcí. Za všimnutí stojí četná zachovalá roubená stavení. Na rovince nad Karlovem je hezky vidět Krkonoše a rozseté vesničky, pole a lesy v podhůří. Následuje sjezd do Prklína. Tady pod kopcem hned první odbočkou vlevo na Kruh. Projedete pod železničním mostem a začnete zvolna stoupat dlouhou obcí Kruh. V sezóně možno navštívit místní koupaliště s občerstvením. Po vykoupání budete mít jistě sílu na kopec, který následuje – i zde je pár hezkých roubenek. Vyjedete až nad vesnici a dáte se hned doleva (i zde výhled na Krkonoše a okolí Jilemnice). Následuje asi kilometrový sjezd lesem. Na konci brzděte, jste na vedlejší a musíte dát přednost. Dáte se doleva a budete dál příjemně pozvolna klesat obcí Kundratice. Pojedete dál až ke Košťálovu, tady ještě před mostem přes Olešku odbočíte doleva a pojedete proti proudu řeky na Libštát. V Libštátu je druhá možnost smočit unavené nohy do místního koupaliště. Je po pravé straně pod silnicí a i zde se můžete občerstvit. Dál cesta vede na obec Bělá pořád kolem Olešky – jeďte pomalu, ať si stačíte všímat, jak je ta řeka krásná. Na kraji Bělé se je možno občerstvit v hospůdce U Dubu. Je se zahrádkou a posezení ve stínu místního dubu je opravdu příjemné. V Bělé za železničním přejezdem pojedete vpravo na Ústí – tady jsou meandry říčky snad ještě hezčí. V Ústí, aby to nebylo moc krátké, pojedeme doprava proti proudu Popelky až do Brodků pod Syřenovem. Tady doleva a po chvíli znovu. To už do kopečka lesem ke Krsmoli a dál na Brdo. Dlouhý kopec, ale bude poslední. K Brdu sjedete z kopce a ku Pace po rovince. Za Brdem v Příčnici dejte pozor ať nepíchnete, silnice je samá díra. Na rovince nad Brdem před Novou Pakou výhled na Staropacké hory a Starou Paku.

• Výchozí bod: Muzejní náměstí
  • Délka trasy: 37 km
  • Náročnost: střední
  • Typ kola: silniční, trekové, horské
  • Tipy na trase: koupaliště s občerstvením Kruh a Libštát, hospůdjka U dubu v Bělé

Zajímavosti:

• Stará Paka – barokní kostel sv. Vavřince z let 1754–60 s iluzivním oltářem od J.Kramolína z roku 1780. Několik roubených stavení, čp. 22 původní stará škola (dnes knihovna).
  • Karlov – řada roubených přízemních domů s bohatými lomenicemi.
  • Prklín – nad nádražím Roztoky u Jilemnice středověké opevnění zaniklého Purklína. Smírčí kříž na bývalé tvrzi na paměť dívky, která se zabila pádem z okna.
  • Kruh – několik staveb lidové architektury. Jednopatrový roubený statek čp. 1 s kamenným portálem z doby kolem roku 1760. U čp. 46 roste mohutná lípa velkolistá, obvod kmene 550 cm.
  • Valy – tržiště na ostrohu nad Kundratickým potokem.
  • Libštát – pozdně barokní kostel sv. Jiří z let 1787–89. V okolí velký lom na melafyr.
  • Ústí u Staré Paky – přízemní roubené domy.
  • Brodky – smírčí kříž na památku jízdního kurýra, zákeřně zastřeleného z oken hospody roku 1700.

Trať (km)

Nová Paka náměstí (0) > Stará Paka (2,3) > Karlov (5,7) > Prklín (8) > Kruh (10,4) > Kundratice (16) > Libštát (19,7) > Bělá (25,4) > Ústí (28) > Brodky (30) > Krsmol (31,8) > Brdo (33,4) > Příčnice (34,9) > Nová Paka náměstí (37)